Skickas samma dag*Fri frakt över 499 kr

Köpvillkor

Tillämplighet

Dessa köpvillkor är tillämpliga i fall svensk eller annan tillämplig lag ej föreskriver villkor som är i konflikt med dessa. För privatkonsumenter gäller lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (DAL), och för företag - köplagen.

Beställning

Direkt efter beställningen skickas en orderbekräftelse till din registrerade mejladress där du finner all nödvändig information om din order samt en länk till våra köpvillkor. Vi tar ej emot beställningar på något annat sätt än via vårt shoppingsystem på vår hemsida. Vi accepterar alltså ej beställningar via mejl, fax eller annat medium såvida inget annat avtalats. Är beställaren under 18 år skall målsmans tillstånd inhämtas av beställaren innan köpet genomförs. Beställning som görs i annan persons namn utan dennes medgivande, eller på annat sätt som medför att vi lider ekonomisk eller annan skada polisanmäls.

Mina rättigheter som konsument

Vi rekommenderar våra kunder att vända sig direkt till oss på Jordklok AB i första hand för hjälp med eventuell reklamation, ångerrätt eller annat ärende gällande en beställning. För detaljerad information om dina rättigheter som konsument hänvisar vi till www.konsumentverket.se. För att som konsument få hjälp med att lösa en tvist utanför domstol kan man kontakta Allmänna reklamationsnämnden (ARN) www.arn.se (Allmänna reklamationsnämnden, Box 174, 101 23 Stockholm) eller vända sig till EU-kommissionens hemsida som specialiserar sig på tvistlösning inom e-handeln: http://ec.europa.eu/odr

Kundservice och öppettider

Du når vår kundtjänst i Österhaninge via:

E-post: support@jordklok.se

Vi besvarar frågor via mejl vardagar inom 24 timmar*

*Skulle det uppstå en fördröjning och vi inte kan ge dig ett svar inom den tidsramen får du besked om det inom 24 timmar.

Telefon: 08-618 12 13

Våra telefontider: vardagar: 10:00 - 16:00 med lunchstängt 12.30 - 13.30.

Postadress:
Jordklok AB
Dammliden 5
137 69 Österhaninge

Priser

Samtliga priser anges inklusive moms eller exklusive moms, beroende på hur du valt att visa dem. Eventuella avgifter för frakt kan tillkomma, vilket i sådana fall framgår i kassan. Efter att beställningen bekräftats kan pris endast ändras på grund av omständigheter som vi inte råder över (t.ex. krig, naturkatastrofer m.m.) samt vid uppenbara felaktigheter i det angivna priset.

Betalsätt

Privatkunder:
Vi använder Klarna Checkout som gör det enkelt, flexibelt och tryggt för dig att handla på nätet. Genom att besvara ett par frågor identifierar du dig enkelt och du kan välja den betalmetod som passar dig bäst.

Klarna Checkout skiljer på köp och betalning. Först bekräftar du ditt köp och sedan väljer du hur du vill betala. Klarna Checkout erbjuder följande betalsätt:

  • Faktura - Att betala mot faktura via Klarna är ett säkert och smidigt betalsätt. Det innebär att du betalar först när du har fått hem dina varor, vilket gör att du kan kontrollera varorna innan du betalar. Fakturan har en förfallotid på 30 dagar. Observera att fakturan skickas direkt från Klarna via mejl. En påminnelseavgift tillkommer vid utebliven betalning. Har du handlat för under 60 kr tillkommer 29 kr, och har du handlat för 60 kr eller mer tillkommer 60 kr i påminnelseavgift. Även en dröjsmålsränta motsvarande 24 % plus vid var tid av Riksbanken fastställd referensränta. Observera att en kreditupplysning kan ske vid köp mot faktura.
  • Kontokredit / Delbetalning - När du delbetalar eller väljer att betala i din egen takt, samlas dina köp på en månadsfaktura som skickas ut direkt från Klarna. Denna betalar du i slutet av månaden efter. En samlad månadsfaktura betyder en enda betalning och ett enda OCR-nummer. En administrativ avgift om 29 kr tillkommer per samlingsfaktura. En påminnelseavgift på 60 kr tillkommer vid utebliven betalning. Även en dröjsmålsränta motsvarande 24 % plus vid var tid av Riksbanken fastställd referensränta. Observera att en kreditupplysning kan ske vid köp mot kontokredit.
  • Kortbetalning - Efter bekräftat köp i kassan kan du välja att betala med kort (VISA, Mastercard och American Express). Ange dina kortuppgifter för att slutföra betalningen.
  • Direktbetalning via bank - Med direktbetalning betalar du i kassan med hjälp av BankID. Pengarna dras direkt från ditt konto. Direktbetalning fungerar med följande banker: Nordea, Handelsbanken, SEB och Swedbank.
  • Klarna Direkt - Med Klarna Direkt betalar du direkt i kassan med Mobilt BankID. Pengarna dras först när vi skickat dina varor.

  • Swish - Med Swish betalar du direkt i kassan med Swish-appen och BankID på din mobiltelefon. Pengarna dras direkt från ditt anslutna bankkonto.

Allt är lika säkert. Om du vill kan du koppla en PIN-kod till Klarna Checkout. Klarna hanterar samtliga kortuppgifter och information vid direktöverföring i enlighet med Payment Card Industry Data Security Standards (PCI DSS). Klarna använder säkerhetslösningen 3D Secure vid betalning med kort. Jordklok AB innehar SSL-certifikat som möjliggör kryptering av dataöverföring.

Läs Klarnas betalningsvillkor.

Företagskunder:
Företagskunder kan välja att betala med kort eller mot faktura via Klarnas samarbetspartner Billie. Fakturan har en förfallotid på 30 dagar. Ingen faktureringsavgift tillkommer. Observera att fakturan skickas direkt från Klarna via mejl.

Läs Billies affärsvillkor

Frakt och leverans

Alla leveranser sker med oss av vald speditör, enligt de leveranssätt vilka presenteras innan slutförande av beställning och debiteras med gällande prislista. Det är på köparens ansvar att tillse att den adress som uppgivits till oss vid beställningstillfället är korrekt, och att köparen, efter det att vi effektuerat ordern följer upp leveransen hos speditören, samt tillser att leveransen avhämtas/mottages enligt speditörens anvisningar. Leverans sker endast inom Sverige.

Vi erbjuder följande leveranssätt:

  • Budbee Box - Fossilfri leverans till box*
    49 kr debiteras i fraktavgift. Om beställningen överstiger 499 kr i varuvärde debiteras ingen avgift för frakt. Ditt postnummer avgör om du kan välja Budbee Box. Paketet ligger 3 arbetsdagar i förvaringsboxen. Inom dessa 3 dagar har mottagaren möjlighet att förlänga lagringstiden till den dag de planerar att hämta paketet, sen returneras det till närmaste terminal. Mottagaren har 10 dagar på sig att boka om en ny leverans till skåpet, annars avbryts den och skickas tillbaka till vårt lager. Alla fordon som används för upphämtningar, linehauls samt utkörningar drivs antingen på fossilfritt bränse (HVO100) eller el. I vissa fall används även cyklar för den sista biten i leveranskedjan.

  • Schenker Ombud - Klimatkompenserad leverans till utlämningsställe*
    49 kr debiteras i fraktavgift. Om beställningen överstiger 499 kr i varuvärde debiteras ingen avgift för frakt. Alla pakettransporter klimatkompenseras via Schenkers globala samarbetspartner Atmosfair. Pengarna går till projekt som är CDM-klassade av FN (FN har konstaterat att arbetet ger faktisk effekt). Klimatkompensationen innebär ingen extra kostnad för dig som kund.

  • Airmee Hemleverans - Fossilfri leverans direkt hem mellan kl. 17-22*
    59 kr debiteras i fraktavgift. Om beställningen överstiger 499 kr i varuvärde debiteras 29 kr för frakt. Ditt postnummer avgör om du kan välja Airmee. Alla fordon som används för upphämtningar, linehauls samt utkörningar drivs antingen på fossilfritt bränse (HVO100) eller el. I vissa fall används även cyklar för den sista biten i leveranskedjan.

  • PostNord MyPack Collect - Leverans till utlämningsställe*
    59 kr debiteras i fraktavgift. Om beställningen överstiger 499 kr i varuvärde debiteras 19 kr för frakt.

  • Early Bird Postlådeleverans - Levereras innan 07:00 till din brevlåda*
    49 kr debiteras i fraktavgift. Om beställningen överstiger 499 kr i varuvärde debiteras ingen avgift för frakt. Ditt postnummer avgör om du kan välja Early Bird. Paketet lämnas tidigt på morgonen med tidningsbudet, du behöver inte vara vaken och ta emot! Leverans sker till din postlåda, är paketet för stort hängs det en påse vid postlådan (om du bor i hus) eller lämnas vid din dörr (om du bor i lägenhet).

    OBS! Early Bird kan ibland inte leverera till alla adresser i ett postnummer, paketet skickas då till närmsta Schenker-ombud.

  • DHL Paket - Utkörning till företag*
    79 kr exkl. moms debiteras i fraktavgift.

* Vi förbehåller oss rätten att debitera 199 kr för frakt och hantering när en försändelse returneras av fraktbolaget.

Leveranstider

Normalt skickas ditt paket samma dag som beställningstillfället om din order görs senast kl. 12 helgfri vardag. Leveranstiden beror på det fraktsätt du väljer i kassan. Leveranstiden är vanligtvis 1-2 vardagar förutom vid Hemkörning dagtid och Postlådeleverans där leveranstiden är 2-3 vardagar. Vid eventuell försening som vi inte kan åtgärda inom skälig tid har du som kund rätt att häva köpet utan extra kostnad. Delleverans av order sker endast på kunds begäran och medför ytterligare fraktkostnad för kund.

Avbeställning

Avbeställning av order är möjlig utan kostnad för kund fram till den tidpunkt ordern effektuerats (när faktura och frakthandlingar skapats). Avbeställning av icke lagervara vilken köpts speciellt för kund är ej möjlig efter det att vi beställt samma vara från vår leverantör. En avbeställning är ej giltig förrän bekräftelse härom mottagits från oss. Önskar man avbeställa efter att ordern skickats debiteras en avgift på 199 kr.

Ångerrätt

Du har som konsument 14 dagars ångerrätt från det att du tagit emot varan enligt lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (DAL). Som kund har du rätt att öppna förpackningen och granska produkten för att fastslå om du är nöjd. Jordklok AB förbehåller sig rätten att göra värdeminskningsavdrag på belopp som skall återbetalas om produkten hanterats på ett icke varsamt sätt. Om man önskar kan man vid utnyttjande av ångerrätten använda sig av Konsumentverkets ångerblankett. Vi på Jordklok.se erbjuder dig som kund öppet köp i 60 dagar, läs mer om det i punkten nedan.

Observera att livsmedel samt varor med bruten försegling som inte lämpligen kan återlämnas på grund av hälso- eller hygienskäl och förseglingen har brutits av konsumenten är undantagna ångerrätten och kan ej returneras.

Öppet köp

Vi erbjuder dig 60 dagars öppet köp från det att du tagit emot varan. Observera att öppet köp inte gäller för produkter som inte kan återlämnas på grund av hälso- eller hygienskäl som exempelvis vissa livsmedel, hårborstar, menskoppar eller tygbindor.

För att utnyttja öppet köp ber vi dig meddela vår kundtjänst så snart du vet att du vill ångra ditt köp. Du når vår kundtjänst via mejl: support@jordklok.se eller telefon: 08-618 12 13. Returen skickas sedan till adressen nedan. Glöm ej att märka försändelsen med ditt ordernummer.

Produkten ska returneras oanvänd och i samma skick som du mottog varan. Tänk på att förpacka varan väl då det är du som står för risken om produkten skadas under returfrakten. I de fall varan hanterats mer än nödvändigt eller skadats under returfrakt och inte längre är i väsentligt oförändrat skick kan Jordklok AB göra ett avdrag för värdeminskning på beloppet som skall återbetalas.

Kostnaden för att skicka tillbaka ditt ångrade köp betalar du som kund. Eventuell återbetalning sker senast inom 14 dagar från den dag vi mottagit varan eller att ett bevis lämnats på att varan återsänts.

Returadress:
Jordklok AB
Mimmis Väg, Lagerport 19-21
(Baksidan av Dammliden 5)
137 69 Österhaninge

Som kund har du rätt att öppna förpackningen och granska produkten för att fastslå om du är nöjd, men när du returnerar varan ska den returneras i hel och välbehållen originalförpackning. Observera att varor med bruten försegling som inte lämpligen kan återlämnas på grund av hälso- eller hygienskäl är undantagna öppet köp och kan ej returneras.

Reklamationer

Du har som konsument 3 års reklamationstid enligt konsumentköplagen (för livsmedel måste reklamationen ske före sista utgångsdatum). Reklamationen skall göras inom skälig tid, vanligtvis två månader, efter det att du märkt eller borde ha märkt felet. Vid tvist där köparen är privatperson har vi som policy att alltid följa Allmänna Reklamationsnämndens (ARN) rekommendationer. Om reklamationsärendet godkänns återbetalas även eventuella fraktkostnader som uppkommit i samband med reklamationen. I de fall utgifter uppstått för dig som kund på grund av felet på varan, har du rätt till ersättning för till exempel bensinkostnader, parkeringskostnader, telefonkostnader och liknande.

Under de första två åren efter köpet av en vara är det vi som säljare som ska bevisa att felet inte fanns från början. När det har gått mer än två år måste du som kund kunna bevisa att det rör sig om ett ursprungligt fel på varan.

Återbetalning

Återbetalning sker senast inom 14 dagar från den dag vi mottagit ditt första meddelande. I de fall den reklamerade eller återlämnade varan skall skickas tillbaks till oss sker återbetalningen inom 14 dagar efter att produkten kommit i retur eller att ett bevis lämnats på att varan återsänts, det som sker först. Återbetalning sker med samma betalsätt som vid köpet. Eventuella fraktkostnader som uppstått i samband med en godkänd reklamation återbetalas inom 14 dagar efter att varan kommit i retur till oss.

Returer

Vi förbehåller oss rätten att i samråd med konsumenten ersätta defekt vara med likvärdig om identisk vara ej finnes tillgänglig vid tillfället för åtgärd av returnerad vara.

Om du vill returnera en vara kontaktar du oss direkt via vårt kontaktformulär eller genom att skicka ett mejl till support@jordklok.se.

Efter godkänt returärende så skickas varorna in till nedan adress tillsammans med namn och ordernr:

Jordklok AB
Mimmis Väg, Lagerport 19-21
(Baksidan av Dammliden 5)
137 69 Österhaninge

Presentkort

Våra presentkort skickas alltid elektroniskt via e-post. Presentkort på jordklok.se kan endast användas för betalning av varor i vår webshop inom giltighetstiden (två år från inköpsdatum). Observera att presentkortets summa dras av endast mot varuvärdet och inte eventuella frakt- eller fakturaavgifter.

Eventuella rabatter gäller inte vid köp av presentkort om det inte är specificerat. Presentkortet går inte att ersätta med kontanter, däremot gäller ångerrätten. Vi ersätter inte ett förlorat presentkort eller felaktig leverans som beror på att du som kund lämnat felaktiga adressuppgifter. Presentkortet är inte kopplat till en viss person.

Dataförlust

Vi kan ej hållas ansvariga för förlust av lagrad information eller programvara. Vi uppmanar därför köpare att alltid ta erforderlig backup på all data innan installation av ny hårdvara, programvara eller annan utrustning, samt alltid tillse att vital information på hårddisk eller annat lagringsmedium vilket skickas till oss för någon form av åtgärd, sparas på lämpligt medium.

Support

För support eller annan form av användarstöd av allmän karaktär eller vid fel på vara som ej kan hänföras till garanti eller reklamation hänvisar vi i första hand till respektive tillverkare eller serviceställe.

Information

Vi reserverar oss för oförutsägbara händelser som kan orsaka eventuell slutförsäljning, lagerdifferenser, leveransförseningar, prisjusteringar och tekniska fel. Vidare reserverar vi oss för att eventuella felaktigheter i bild, text och/eller prismärkning kan förekomma. All bildinformation på våra sidor skall ses som illustrationer, och vi kan ej heller garantera att bild återger varans exakta utseende samt beskaffenhet. Skulle en avvikelse resultera i att du inte vill ha varan går det självklart att reklamera produkten.

Tvist

Vid tvist där köparen är privatperson har vi som policy att alltid följa Allmänna reklamationsnämndens (ARN) rekommendationer. Tvist mellan två eller flera företag avgörs som regel i domstol.

Force Majeure

I händelse av krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighets beslut, uteblivna leveranser från underleverantörer, fördyrande omständigheter, samt därmed jämförbara händelser utanför vår kontroll vilka ej skäligen kunnat förutses och påverkar ingångna avtal samt utfästelser från vår sida, som gör att vi ej kan hålla nämnda avtal/utfästelse, skall utgöra grund till att vi befrias från våra förpliktelser att fullgöra nämnda avtal.

Handla naturligt, ekologiskt och hållbart!

Jordklok.se är en av Sveriges ledande nätbutiker för ekologisk hudvård, naturlig hårvård, miljövänlig tvätt- och rengöring samt det mesta du behöver för en hållbar livsstil! Har du tips och råd att dela med dig, eller saknar du din favoritprodukt, tveka då inte att kontakta oss!

Varukorg

Till kassan
Varukorgen är tom
Totalt: 0 kr
499 kr kvar till fri frakt