Skickas samma dag*Fri frakt över 499 kr

Vanliga frågor och svar

Betalning

Vad kostar frakten?
Från 49 kr beroende på postnummer om du hämtar ut paketet i en förvaringsbox eller på ett utlämningsställe. Om beställningen överstiger 499 kr i varuvärde debiteras ingen fraktavgift. Vill du ha hemkörning kostar frakten från 59 kr beroende på postnummer. Läs mer här.
Vilka betalsätt erbjuder ni?
Vi använder Klarna Checkout som gör det enkelt, flexibelt och tryggt för dig att handla på nätet. Med Klarna Checkout kan du välja att betala med faktura, kontokredit, kortbetalning, direktbetalning via bank eller Swish.
Jag har en fråga om min faktura?
Enklast är att kontakta vår samarbetspartner Klarna som hanterar detta åt oss. Du når dem på telefon 08-120 120 10 eller info@klarna.se.
www.klarna.com/se/kundservice
Varför har jag inte fått någon faktura?
Fakturan mejlas direkt från Klarna några timmar efter vi skickat din order, om du inte hittar fakturan i din inbox, titta gärna i mappen för skräppost. Vänligen kontakta vår samarbetspartner Klarna om du fortfarande inte hittar fakturan. Du når dem på telefon 08-120 120 10 eller info@klarna.se.
www.klarna.com/se/kundservice
Sparar ni mina kortuppgifter?
Nej. Då alla kortbetalningar går via Klarna får Jordklok AB aldrig ta del av dina kortuppgifter.
Kan jag lägga till en produkt i en order jag redan gjort?
Nej, efter att en beställning är lagd går det dessvärre inte att lägga till en vara.

Leveranser

Hur spårar jag mitt paket?
När ditt paket skickas från vårt lager får du en leveransbekräftelse med kollinummer och spårningslänk via e-post. Du kan även spåra ditt paket i appen Mina Paket när paketet har skickats från oss.
Kan jag ändra leveransadress?
Nej, efter att din beställning är gjord går det tyvärr inte att ändra leveransadress.
Vad händer om jag inte hämtar ut mitt paket?
Ej uthämtade paket debiteras med en avgift om 199 kr för att täcka extra frakt- och administrationskostnader.
Hur lång är leveranstiden?
Normal leveranstid är 1-2 vardagar från det att försändelsen lämnar oss. Hemkörning tar oftast en dag längre än om du hämtar ut paketet på ett utlämningsställe.
Det saknas en vara eller något är skadat i paketet, vad gör jag?
Kontakta oss snarast via kontaktformuläret eller mejla oss på support@jordklok.se så gör vi vårt bästa för att lösa det.

Produkter

Testas era produkter på djur?
Nej. Inga produkter i vår butik är testade på djur.
Hur vet jag om en produkt är vegansk?
De flesta av våra veganska varor är markerade med en vegan-symbol som du finner under köpknappen på produktsidorna. Det går även att använda sig av filtreringsfunktionen inne på kategorisidorna där man klickar på "märkning" och sedan väljer en eller flera certifieringar.
Kan ni ta hem en produkt som jag saknar i ert sortiment?
Mejla oss gärna på support@jordklok.se så kommer vi att göra vårt bästa för att uppfylla er önskning.

Handla i webbshoppen

Hur tar jag bort en produkt/ändrar antal i kundvagnen?
I kassan kan du ändra antal och ta bort produkter du inte önskar beställa. För att ta bort en produkt klickar du på papperskorgsikonen till höger om produktens pris.
Måste jag ha ett kundkonto för att handla hos er?
Nej, det går utmärkt att handla utan att skapa ett konto. Genom att skapa ett konto får du tillgång till "Min sida" där du kan hantera dina adressuppgifter och se tidigare ordrar. Beställningar registreras endast på "Min sida" om du är inloggad på kontot vid köptillfället.
Hur använder jag ett presentkort jag fått?
Klicka på länken "Jag har en värdekod" i kassan. Ange din presentkortskod i fältet som öppnas och klicka på knappen "Lägg till".

Returer och reklamationer

Hur gör jag om jag vill returnera en vara?
Vänligen kontakta oss direkt via vårt kontaktformulär eller mejla oss på support@jordklok.se. Efter godkänt returärende så skickas varorna in till nedan adress tillsammans med namn och ordernr:
Jordklok AB
Mimmis Väg, Lagerport 19-21
(Baksidan av Dammliden 5)
137 69 Österhaninge
När får jag pengarna tillbaka?
Efter vi mottagit din retur tar det upp till 14 dagar innan beloppet för varorna finns på ditt konto, normalt sett går det dock på ett par bankdagar.

Övrigt

Har ni någon fysisk butik?
Nej. Det går endast att beställa vi vår nätbutik.
Kan jag göra en telefonbeställning?
Nej. Det går endast att beställa vi vår nätbutik.
Jag hittar inte det jag söker, hur kontaktar jag er?
Du kan kontakta oss via mejl support@jordklok.se eller telefon 08-6181213. Våra telefontider är helgfria vardagar mellan 10:00 - 16:00, lunchstängt 12.30 - 13.30.

Köpinformation

Beställning

  1. Leta upp produkten du vill köpa, klicka på knappen "Köp" under produktbilden. Om du har klickat in dig på produkten, klicka på knappen "Lägg i varukorgen" till höger om produktbilden. Varan hamnar nu i din varukorg som är placerad högst upp till höger på hemsidan.
  2. När du har handlat klart klickar du på "Till kassan" i kundvagnen.
  3. Här finns en summering av dina inköp och du kan enkelt ändra antal eller ta bort produkter.
  4. Om du handlar som företag klickar du på ”Ändra till företag” ovanför rubriken "Tillval".
  5. Om du vill ange en värdekod eller ett meddelande kan du göra det under rubrik "Kontrollera din beställning".
  6. Ange ditt postnummer under rubrik "Välj leveranssätt" för att visa och anpassa fraktalternativen.
  7. Välj ditt önskade leveranssätt.
  8. Om du har valt "Frakt till utlämningsställe" kan du också välja till vilket utlämningsställe ditt paket ska skickas. Gör du inget val här så skickas ditt paket till det utlämningsställe som ligger närmast din adress.
  9. Fyll i dina personuppgifter och leveransadress om de inte redan är ifyllda. (Ange mobilnummer om du vill ha SMS-avisering, i annat fall skickas aviseringen via e-mail eller post).
  10. Välj betalsätt under rubrik "Slutför ditt köp".
  11. Klicka på knappen "Slutför köp" för att genomföra ditt köp.
  12. Du får nu en orderbekräftelse via mail och dina varor är inom kort på väg till dig.

Leverans

Alla leveranser sker med oss av vald speditör, enligt de leveranssätt vilka presenteras innan slutförande av beställning och debiteras med gällande prislista. Det är på köparens ansvar att tillse att den adress som uppgivits till oss vid beställningstillfället är korrekt, och att köparen, efter det att vi effektuerat ordern följer upp leveransen hos speditören, samt tillser att leveransen avhämtas/mottages enligt speditörens anvisningar. Leverans sker endast inom Sverige.

Vi erbjuder följande leveranssätt:

  • Schenker Ombud - Klimatkompenserad leverans till utlämningsställe*
    49 kr debiteras i fraktavgift. Om beställningen överstiger 499 kr i varuvärde debiteras ingen avgift för frakt. Alla pakettransporter klimatkompenseras via Schenkers globala samarbetspartner Atmosfair. Pengarna går till projekt som är CDM-klassade av FN (FN har konstaterat att arbetet ger faktisk effekt). Klimatkompensationen innebär ingen extra kostnad för dig som kund.

  • PostNord MyPack Collect - Leverans till utlämningsställe*
    59 kr debiteras i fraktavgift. Om beställningen överstiger 499 kr i varuvärde debiteras 19 kr för frakt.
  • Airmee Hemleverans - Fossilfri leverans direkt hem mellan kl. 17-22*
    59 kr debiteras i fraktavgift. Om beställningen överstiger 499 kr i varuvärde debiteras 29 kr för frakt. Ditt postnummer avgör om du kan välja Airmee. Alla fordon som används för upphämtningar, linehauls samt utkörningar drivs antingen på fossilfritt bränse (HVO100) eller el. I vissa fall används även cyklar för den sista biten i leveranskedjan.

  • Budbee Box - Fossilfri leverans till box*
    49 kr debiteras i fraktavgift. Om beställningen överstiger 499 kr i varuvärde debiteras ingen avgift för frakt. Ditt postnummer avgör om du kan välja Budbee Box. Paketet ligger 3 arbetsdagar i förvaringsboxen. Inom dessa 3 dagar har mottagaren möjlighet att förlänga lagringstiden till den dag de planerar att hämta paketet, sen returneras det till närmaste terminal. Mottagaren har 10 dagar på sig att boka om en ny leverans till skåpet, annars avbryts den och skickas tillbaka till vårt lager. Alla fordon som används för upphämtningar, linehauls samt utkörningar drivs antingen på fossilfritt bränse (HVO100) eller el. I vissa fall används även cyklar för den sista biten i leveranskedjan.

  • Early Bird Postlådeleverans - Levereras innan 07:00 till din brevlåda
    49 kr debiteras i fraktavgift. Om beställningen överstiger 499 kr i varuvärde debiteras ingen avgift för frakt. Ditt postnummer avgör om du kan välja Early Bird. Paketet lämnas tidigt på morgonen med tidningsbudet, du behöver inte vara vaken och ta emot! Leverans sker till din postlåda, är paketet för stort hängs det en påse vid postlådan (om du bor i hus) eller lämnas vid din dörr (om du bor i lägenhet).

  • DHL Paket - Utkörning till företag*
    79 kr exkl. moms debiteras i fraktavgift.

* Vi förbehåller oss rätten att debitera 199 kr för frakt och hantering när en försändelse returneras av fraktbolaget.

Leveranstider:
Normalt skickas ditt paket samma dag som beställningstillfället om din order görs senast kl. 12 helgfri vardag. Leveranstiden beror på det fraktsätt du väljer i kassan. Leveranstiden är vanligtvis 1-2 vardagar förutom vid Hemkörning dagtid och Postlådeleverans där leveranstiden är 2-3 vardagar. Vid eventuell försening som vi inte kan åtgärda inom skälig tid har du som kund rätt att häva köpet utan extra kostnad. Delleverans av order sker endast på kunds begäran och medför ytterligare fraktkostnad för kund.

Betalsätt

Privatkunder:
Vi använder Klarna Checkout som gör det enkelt, flexibelt och tryggt för dig att handla på nätet. Genom att besvara ett par frågor identifierar du dig enkelt och du kan välja den betalmetod som passar dig bäst.

Klarna Checkout skiljer på köp och betalning. Först bekräftar du ditt köp och sedan väljer du hur du vill betala. Klarna Checkout erbjuder följande betalsätt:

  • Faktura - Att betala mot faktura via Klarna är ett säkert och smidigt betalsätt. Det innebär att du betalar först när du har fått hem dina varor, vilket gör att du kan kontrollera varorna innan du betalar. Fakturan har en förfallotid på 30 dagar. Observera att fakturan skickas direkt från Klarna via mejl. En påminnelseavgift tillkommer vid utebliven betalning. Har du handlat för under 60 kr tillkommer 29 kr, och har du handlat för 60 kr eller mer tillkommer 60 kr i påminnelseavgift. Även en dröjsmålsränta motsvarande 24 % plus vid var tid av Riksbanken fastställd referensränta. Observera att en kreditupplysning kan ske vid köp mot faktura.
  • Kontokredit / Delbetalning - När du delbetalar eller väljer att betala i din egen takt, samlas dina köp på en månadsfaktura som skickas ut direkt från Klarna. Denna betalar du i slutet av månaden efter. En samlad månadsfaktura betyder en enda betalning och ett enda OCR-nummer. En administrativ avgift om 29 kr tillkommer per samlingsfaktura. En påminnelseavgift på 60 kr tillkommer vid utebliven betalning. Även en dröjsmålsränta motsvarande 24 % plus vid var tid av Riksbanken fastställd referensränta. Observera att en kreditupplysning kan ske vid köp mot kontokredit.
  • Kortbetalning - Efter bekräftat köp i kassan kan du välja att betala med kort (VISA, Mastercard och American Express). Ange dina kortuppgifter för att slutföra betalningen. 
  • Direktbetalning via bank - Med direktbetalning betalar du i kassan med hjälp av BankID. Pengarna dras direkt från ditt konto. Direktbetalning fungerar med följande banker: Nordea, Handelsbanken, SEB och Swedbank.
  • Klarna Direkt - Med Klarna Direkt betalar du direkt i kassan med Mobilt BankID. Pengarna dras först när vi skickat dina varor.

  • Swish - Med Swish betalar du direkt i kassan med Swish-appen och BankID på din mobiltelefon. Pengarna dras direkt från ditt anslutna bankkonto.

Allt är lika säkert. Om du vill kan du koppla en PIN-kod till Klarna Checkout. Klarna hanterar samtliga kortuppgifter och information vid direktöverföring i enlighet med Payment Card Industry Data Security Standards (PCI DSS). Klarna använder säkerhetslösningen 3D Secure vid betalning med kort. Jordklok AB innehar SSL-certifikat som möjliggör kryptering av dataöverföring.

Läs betalningsvillkoren här.

Företagskunder:
Företagskunder kan välja att betala med kort eller mot faktura via Klarna Checkout. Fakturan har en förfallotid på 30 dagar. Ingen faktureringsavgift tillkommer. Observera att fakturan skickas direkt från Klarna via mejl.

Öppet köp

Vi erbjuder dig 60 dagars öppet köp från det att du tagit emot varan. Observera att öppet köp inte gäller för produkter som inte kan återlämnas på grund av hälso- eller hygienskäl som exempelvis vissa livsmedel, hårborstar, menskoppar eller tygbindor.

För att utnyttja öppet köp ber vi dig meddela vår kundtjänst så snart du vet att du vill ångra ditt köp. Du når vår kundtjänst via mejl: support@jordklok.se eller telefon: 08-618 12 13. Returen skickas sedan till adressen nedan. Glöm ej att märka försändelsen med ditt ordernummer.

Produkten ska returneras oanvänd och i samma skick som du mottog varan. Tänk på att förpacka varan väl då det är du som står för risken om produkten skadas under returfrakten. I de fall varan hanterats mer än nödvändigt eller skadats under returfrakt och inte längre är i väsentligt oförändrat skick kan Jordklok AB göra ett avdrag för värdeminskning på beloppet som skall återbetalas.

Kostnaden för att skicka tillbaka ditt ångrade köp betalar du som kund. Eventuell återbetalning sker senast inom 14 dagar från den dag vi mottagit varan eller att ett bevis lämnats på att varan återsänts.

Returadress:
Jordklok AB
Mimmis Väg, Lagerport 19-21
(Baksidan av Dammliden 5)
137 69 Österhaninge

Som kund har du rätt att öppna förpackningen och granska produkten för att fastslå om du är nöjd, men när du returnerar varan ska den returneras i hel och välbehållen originalförpackning. Observera att varor med bruten försegling som inte lämpligen kan återlämnas på grund av hälso- eller hygienskäl är undantagna öppet köp och kan ej returneras.

Reklamationer

Du har som konsument 3 års reklamationstid enligt konsumentköplagen (för livsmedel måste reklamationen ske före sista utgångsdatum). Reklamationen skall göras inom skälig tid, vanligtvis två månader, efter det att du märkt eller borde ha märkt felet. Vid tvist där köparen är privatperson har vi som policy att alltid följa Allmänna Reklamationsnämndens (ARN) rekommendationer. Om reklamationsärendet godkänns återbetalas även eventuella fraktkostnader som uppkommit i samband med reklamationen. I de fall utgifter upstått för dig som kund på grund av felet på varan, har du rätt till ersättning för till exempel bensinkostnader, parkeringskostnader, telefonkostnader och liknande.

Under de första två åren efter köpet av en vara är det vi som säljare som ska bevisa att felet inte fanns från början. När det har gått mer än två år måste du som kund kunna bevisa att det rör sig om ett ursprungligt fel på varan.

Handla naturligt, ekologiskt och hållbart!

Jordklok.se är en av Sveriges ledande nätbutiker för ekologisk hudvård, naturlig hårvård, miljövänlig tvätt- och rengöring samt det mesta du behöver för en hållbar livsstil! Har du tips och råd att dela med dig, eller saknar du din favoritprodukt, tveka då inte att kontakta oss!

Varukorg

Till kassan
Varukorgen är tom
Totalt: 0 kr
499 kr kvar till fri frakt