Leverans
Alla leveranser sker med av oss vald speditör, enligt de leveranssätt vilka presenteras innan slutförande av beställning, vanligtvis PostNord och Schenker, och debiteras enligt gällande prislista. Det är på köparens ansvar att tillse att den adress som uppgivits till oss vid beställningstillfället är korrekt, och att köparen, efter det att vi effektuerat ordern följer upp leveransen hos speditören, samt tillser att leveransen avhämtas/mottages på avhämtningsställe inom skälig tid från avsändandet, vanligtvis fjorton (14) dagar från avsändandet. Leverans sker endast inom Sverige.
Vi erbjuder följande leveranssätt:
- PostNord MyPack Collect utlämningsställe:
Endast 49 kr debiteras i fraktavgift. Om beställningen överstiger 499 kr i varuvärde debiteras ingen avgift för frakt.
- Schenker Ombud:
Endast 49 kr debiteras i fraktavgift. Om beställningen överstiger 499 kr i varuvärde debiteras ingen avgift för frakt.
- Budbee Hemleverans kl. 17-22:
Endast 59 kr debiteras i fraktavgift. Om beställningen överstiger 499 kr i varuvärde debiteras 9 kr för frakt. Ditt postnummer avgör om du kan välja Budbee. I dagsläget tillgängligt för dig som bor i Stockholm, Göteborg, Malmö, Helsingborg, Jönköping, Linköping, Norrköping, Södertälje, Uppsala, Västerås och Örebro med närförorter.
- Hemkörning / DHL utkörning till företag:
Endast 69 kr debiteras i fraktavgift.
Försändelsen ligger på uthämtningsstället i 14 dagar innan den returneras till oss. Outhämtade paket debiteras med 199 kr.
Leveranstider
Normalt skickas ditt paket samma eller följande vardag inom 24 timmar efter beställningstillfället. Leveranstiden beror på det fraktsätt du väljer i kassan. Väljer du frakt till utlämningsställe är leveranstiden vanligtvis 1-2 vardagar. Vid hemkörning är leveranstiden normalt mellan 1-3 vardagar. Vid eventuell försening har du som kund rätt att häva köpet utan extra kostnad. Delleverans av order sker endast på kunds begäran och medför ytterligare fraktkostnad för kund.
Betalsätt
Privatkunder:
Vi använder Klarna Checkout som gör det enkelt, flexibelt och tryggt för dig att handla på nätet. Genom att besvara ett par frågor identifierar du dig enkelt och du kan välja den betalmetod som passar dig bäst.
Klarna Checkout skiljer på köp och betalning. Först bekräftar du ditt köp och sedan väljer du hur du vill betala. Klarna Checkout erbjuder följande betalsätt:
- Faktura - Att betala mot faktura via Klarna är ett säkert och smidigt betalsätt. Det innebär att du betalar först när du har fått hem dina varor, vilket gör att du kan kontrollera varorna innan du betalar. Fakturan har en förfallotid på 14 dagar. Observera att fakturan skickas direkt från Klarna via mejl. En påminnelseavgift tillkommer vid utebliven betalning. Har du handlat för under 60 kr tillkommer 29 kr, och har du handlat för 60 kr eller mer tillkommer 60 kr i påminnelseavgift. Även en dröjsmålsränta motsvarande 24 % plus vid var tid av Riksbanken fastställd referensränta. Observera att en kreditupplysning kan ske vid köp mot faktura.
- Kontokredit / Delbetalning - När du delbetalar eller väljer att betala i din egen takt, samlas dina köp på en månadsfaktura som skickas ut direkt från Klarna. Denna betalar du i slutet av månaden efter. En samlad månadsfaktura betyder en enda betalning och ett enda OCR-nummer. En administrativ avgift om 29 kr tillkommer per samlingsfaktura. En påminnelseavgift på 60 kr tillkommer vid utebliven betalning. Även en dröjsmålsränta motsvarande 24 % plus vid var tid av Riksbanken fastställd referensränta. Observera att en kreditupplysning kan ske vid köp mot kontokredit.
- Kortbetalning - Efter bekräftat köp i kassan kan du välja att betala med kort (VISA, Mastercard, American Express) ange dina kortuppgifter för att slutföra betalningen.
- Direktbetalning via bank - Med direktbetalning betalar du i kassan med hjälp av BankID. Pengarna dras direkt från ditt konto. Direktbetalning fungerar med följande banker: Nordea, Handelsbanken, SEB och Swedbank.
- Klarna Direkt - Med Klarna Direkt betalar du direkt i kassan med Mobilt BankID. Pengarna dras först när vi skickat dina varor.
Allt är lika säkert. Om du vill kan du koppla en PIN-kod till Klarna Checkout. Klarna hanterar samtliga kortuppgifter och information vid direktöverföring i enlighet med Payment Card Industry Data Security Standards (PCI DSS). Jordklok AB innehar SSL-certifikat som möjliggör kryptering av dataöverföring.
Läs betalningsvillkoren.
Företagskunder:
Företagskunder kan välja att betala med kort eller mot faktura via Klarna Checkout. Fakturan har en förfallotid på 30 dagar. Ingen faktureringsavgift tillkommer. Observera att fakturan skickas direkt från Klarna via mejl.
Öppet köp
Vi erbjuder dig 60 dagars öppet köp från det att du tagit emot varan. Som kund har du rätt att öppna förpackningen och granska produkten för att fastslå om du är nöjd.
För att utnyttja öppet köp ber vi dig meddela vår kundtjänst så snart du vet att du vill ångra ditt köp. Du når vår kundtjänst via mejl: info@jordklok.se eller telefon: 08-618 12 13. Skicka sedan in varorna till adressen nedan, glöm ej att märka försändelsen med ditt ordernummer. Tänk på att du står för risken om produkten skadas under returfrakten, var noga med att förpacka varan väl. I de fall varan hanterats mer än nödvändigt eller skadats under returfrakt och inte längre är i väsentligt oförändrat skick kan Jordklok AB göra avdrag för värdeminskning på beloppet som skall återbetalas.
Kostnaden för att skicka tillbaka ditt ångrade köp betalar du som kund. Eventuell återbetalning sker senast inom 14 dagar från den dag vi mottagit varan eller att ett bevis lämnats på att varan återsänts.
Returadress:
Jordklok AB
Karlsbodavägen 13 E
168 67 Bromma
Observera att livsmedel samt varor med bruten försegling som inte lämpligen kan återlämnas på grund av hälso- eller hygienskäl och förseglingen har brutits av konsumenten är undantagna öppet köp och kan ej returneras.
Reklamationer
Du har som konsument 3 års reklamationstid enligt konsumentköplagen (för livsmedel måste reklamationen ske före sista utgångsdatum). Reklamationen skall göras inom skälig tid, vanligtvis två månader, efter det att du märkt eller borde ha märkt felet. Vid tvist där köparen är privatperson har vi som policy att alltid följa Allmänna Reklamationsnämndens (ARN) rekommendationer. Om reklamationsärendet godkänns återbetalas även eventuella fraktkostnader som uppkommit i samband med reklamationen. I de fall utgifter upstått för dig som kund på grund av felet på varan, har du rätt till ersättning för till exempel bensinkostnader, parkeringskostnader, telefonkostnader och liknande.
Under de första sex månaderna efter köpet av en vara är det vi som säljare som ska bevisa att felet inte fanns från början. När det har gått mer än sex månader måste du som kund kunna bevisa att det rör sig om ett ursprungligt fel på varan.