Stäng

Din kundvagn(0)

Kundvagnen är tom
Totalt: 0 kr
Till kassan
499 kr kvar till fri frakt
Startsida / Guider, tips och inspiration / Recept / Overnight oats med chiafrön och hallonsmoothie
Overnight oats med chiafrön och hallonsmoothie

Overnight oats med chiafrön och hallonsmoothie

Overnight oats är den perfekta sommarfrukosten för grötälskaren, om du toppar med en god och krämig smoothie når den en helt ny nivå! Det är även skönt att kunna förbereda delar av den redan dagen innan, för att spara lite tid på morgonen. I det här receptet har vi valt att krydda overnight oats med vaniljpulver och en nypa salt men du kan variera kryddningen hur du vill. Kanel och kardemumma är till exempel en god kombination! Receptet nedan är för en portion. 

Ingredienser

Overnight oats:
ca 1,25 dl mandelmjölk
1 dl havregryn
0,5 msk chiafrön
en nypa salt

Smaksättning:
Tillsätt gärna 1 krm vaniljpulver för god smak. Om du vill kan du även tillsätta lite sötning i form av agavesirap eller honung.

Hallonsmoothie:
1 st medelstor banan
ca 2 dl frysta hallon
ca 0,5 dl rödbetsjuice

Gör så här

  1. Blanda ihop havregryn, mandelmjölk, chiafrön och vaniljpulver. Tillsätt sötning om du vill. Låt stå i kylen över natten eller minst 6 timmar. 
  2. Innan servering, mixa ihop frysta hallon, rödbetsjuice och banan. Mixa tills det är helt slätt, den ska vara krämig och kunna ätas med sked. Du kan få justera måtten en aning beroende på hur stor bananen är. Häll sedan över smoothien ovanpå din overnight oats. 
  3. Vill du ha ett fint mönster som på bilden? Ta en smal lång sked eller skaftet på en sked och dra sicksackrörelser vid kanten där overnight oats och smoothien möts.
  4. Toppa med färska hallon, torkade blåbär och torkade tranbär.

Tips! 
Våra konserveringsburkar från Weck Jars passar utmärkt att servera i.